سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش انگیزه کارکنان و طراحی دکوراسیون اداری

دکوراسیون اداری

کار کردن به صورت منظم، روزانه، در یک محیط ثابت، با وظایف از پیش تعیین شده و مشخص، از جمله فعالیت‌هایی است که نظم دنیای مدرن به انسان معاصر تحمیل کرده است. اما در پس پرده نباید فراموش کنیم که خوی انسان‌ها به‌گونه‌ای است؛ که در چنین شرایطی فرسوده و مستهلک می‌شود. از سویی فضای کاری محلی برای گذران تقریبا نیمی از عمر انسان‌هاست. جایی که روابط انسانی و کشمکش‌های کاری بسیاری در آن شکل می‌گیرد. در این شرایط هرچیزی که بتواند به بهبود وضعیت روحی و افزایش انگیزه کارکنان بینجامد، قابل ستایش است.
این روزها دکوراسیون اداری نقشی مهم در فراهم کردن محیطی جذاب و پرانرژی بازی می‌کند. در این نوشته وب‌سایت مکعب گروپ به بررسی نقش دکوراسیون اداری در افزایش انگیزه کارکنان می‌پردازیم.

 

احساس مهم بودن

یکی از مهم‌ترین نکات برای افزایش انگیزه کارکنان القای احساس مهم بودن است. در واقع علمای مدیریت ثابت کرده‌اند که اگر کارکنان احساس کنند که وظیفه‌ای مهم را انجام می‌دهند و کار آنها و خودشان برای سازمان دارای اهمیت هستند؛ می‌توانند با انگیزه بیشتری به کار بپردازند.
در این میان جالب است بدانید که طراحی دکوراسیون اداری تا چه حد می‌تواند در افزایش یا کاهش این انگیزه‌ها موثر باشد. دکوراسیون اداری در یک نمای کلی نشان می‌دهد که کارفرما تا چه میزان به فکر بهبود فضای کار کارکنان است. طبیعی است که کارکنان در یک دفتر کار شیک، مدرن، راحت و زیبا، احساس بهتری خواهند داشت؛ و این احساس در آنها القا می‌شود که وجود آنها برای صاحبان سازمان مهم است.

احساس برابری

یکی از حساس‌ترین وظایف مدیران منابع انسانی، فراهم آوردن فضایی است که کارکنان در آن احساس برابری کنند. عوامل بسیاری ممکن است موجب به هم خوردن این تعادل و احساس نابرابری از سوی کارکنان شود. مواردی مثل حقوق نابرابر، طرح وظایف شغلی نامناسب، نوع رفتار، فضای کار، امکانات موجود و… همگی از مواردی است که می‌تواند موجب بروز احساس نابرابری در کارکنان شود.
احساس نابرابری را می‌توان آفت انگیزه برای هر کارمندی دانست. اگر کارمند شما احساس کند در مقایسه با هم رده‌هایش در شرایط مساوی قرار ندارد؛ ممکن است سرخورده شده و انگیزه‌هایش برای فعالیت مثبت کاهش پیدا کند.
در این زمینه دکوراسیون اداری می‌تواند یک از عناصر نقش آفرین باشد. به‌خصوص میز اداری هر شخص قادر است در این زمینه بسیار موثر باشد. به همین دلیل به‌طور معمول در سازمان‌ها، میزهای کار افراد هم رده را در یک اندازه و با شرایط یکسان طراحی می‌کنند. ممکن است عجیب به‌نظر برسد؛ اما ناخودآگاه کارکنان به این نابرابری ظاهری واکنش نشان می‌دهد. طبیعتا فردی که دارای میز اداری کوچک‌تر و ساده‌تر است؛ در مقابل دیگران احساس ضعف و نابرابری خواهد کرد؛ در مقابل کسی که دارای میز اداری بهتر و بزرگ‌تری است؛ ممکن است تصور کند نزد مدیران از جایگاه بهتری برخوردار است.

تنظیم روابط

دکوراسیون اداری و شکل چینش مبلمان اداری می‌تواند در تنظیم روابط افراد سازمان بسیار موثر باشد. فاصله میزهای اداری از یک‌دیگر، نوع چینش آنها و سایر عناصر دکوراسیون اداری، می‌تواند موجب بروز رفتارهای خاص در کارکنان گردد.
تنظیم بهینه روابط باید به‌گونه‌ای باشد که موجب حفظ تعادل شود. طبیعی است که وجود یک فضای شلوغ و به‌هم ریخته می‌تواند در کاهش انگیزه کارکنان موثر باشد. در حالی که یک فضای ارتباطی سالم، می‌تواند به افزایش انگیزه کارکنان منجر شود.

بهبود شرایط جسمی

قطعا جسم و روح ارتباطی تنگاتنگ با یک‌دیگر دارند. شما نمی‌توانید از کارکنانی که روی مبلمان اداری ناراحت مشغول فعالیت هستند و جسمی خسته دارند؛ انتظار روحی شاداب و پرانگیزه داشته باشید. بنابراین استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک از جمله موارد بسیار مهم در بهبود شرایط جسمی کارکنان و افزایش انگیزه و انرژی آنها است. در میان مبلمان اداری گوناگون نیز، طبیعتا صندلی و میز اداری مهم‌ترین عنصر برای افزایش راحتی کارکنان هنگام فعالیت است.


» نظر